måndag 6 juli 2015

Att äntligen kunna njuta

Nu driver jag framåt. Kroppen lyder huvudet och jag orkar sysselsätta mig om dagarna. Det skapar lust och genererar njutning. Jag har städat, rensat, bakat och legat raklång på soffan. I morse förberedde jag scones och gick sedan ut i skogen och plockade en liter blåbär.
Jag tog pallen svärfar gjort under armen, en tom youghurthink och några kliv ut till min blåbärsskog. Att sedan sitta där och plocka bär efter bär var som meditation. Väl hemma igen blev det nybakade scones, blåbär och vispad grädde till frukost.

Det är hela processen som ger njutning. Längtan efter blåbärssäsongen, den sköna stunden av ensamhet i skogen och vetskapen om att jag tagit varje bär med mina händer från busken. Varje del för sig och allt tillsammans finns med när man sedan äter blåbären. Det blir liksom inte mer njutningsfullt än så.

I morgon är det tänkt att vi ska bege oss till Skåne. Allra helst hade jag idag velat köpa mig en låda jordgubbar och ägnat dagen åt att sylta och safta, men nu ska den istället ägnas åt att förbereda för husvagnssemester. Det går ju an det också.

Jag börjar med att stryka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar