fredag 28 augusti 2015

Planering

Jag är en planeringsmänniska. Jag älskar att planera. Från stort till smått. Det får mig att prestera maximalt med minimal insats. Det får mig att känna meningsfullhet och ett egenvärde. Jag försöker hela tiden ligga flera steg före. Det ger mig ro när jag har sämre dagar och perioder.

Nu lever jag mitt liv i treveckorscykler. Jag vet att minst en hel vecka går bort där jag vissa dagar bara med nöd och näppe orkar ta en dusch på morgonen och laga mat till mig själv. Men så fort det finns lite, lite ork så kommer även viljan att göra något. Har jag lyckats sätta igång en maskin tvätt och sedan hänga upp den, så har jag iallafall åstadkommit något. Det ger en viss tillfredställelse. Det som många ser som en börda, det njuter jag av att göra.

Det är dag två efter behandling idag och jag orkar fortfarande stå på benen. Jag orkar tvätta lite, jag orkar att sätta igång ett surdegsbröd, jag orkar städa rent i toaletterna. Det kommer ta emot, men jag vill. Och jag orkar.

Veckan före behandling är jag oftast som piggast. Det är då jag kommer ikapp. Det tvättas, stryks städas. Matlistan är planerad så att det blir extra middagar för familjen att värma när jag är out of office. Denna veckan stod det lasagne och köttgryta på menyn. Perfekt att värma. Det finns även ostkaka, kräftor, janssons frestelse, prinskorv och hemrullade köttbullar i kylen tills i morgon då det ska bli en liten kräftskiva på altanen. Det där surdegsbrödet är tänkt att ha sin plats där också. Matlistan för veckan är planerad så att den kan genomföras utan husmor och allt som behövs finns hemma. Jag kan checka ut i lugn och ro. Phu. Jag kan ligga helt overksam i soffan och ändå känna att jag är med i spelet så att säga. Jag tillför något även i min frånvaro. Det gör att jag känner ett egenvärde. Att jag undviker att känna mig värdelös. Det är en slags friskfaktor i sjukdomen.

Har beställt min sista provtagning inför min sista giftinjektion idag. Om 19 dagar ska det göras, dagen innan 20 dagar då den sista dosen gift ska in i min kropp. Det känns ju som en piss i Mississippi vad gäller tid. Tänk vad mycket planeringstid jag kommer få över sedan...

Till sist vill jag önska er alla en trevlig helg. Kanske den sista i sommarens tecken. Andas, värm er och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar