söndag 23 augusti 2015

Redan söndag

Tiden går fort när man har roligt! Jag har spenderat slutet av veckan med att städa. Jag har numera putsade fönster, nytvättade gardiner, mattor och ett ordentligt städat hus. Känns helt underbart. Så nu ska jag ta det ganska lugnt några dagar innan det är dags för nästa drabbning. Om allt går enligt planerna så är det på torsdag. Så nästa helg har jag bara en gång kvar med gifter. Det kommer säkert vara en klen tröst just nästa helg, då jag högst sannolikt kommer ha det ganska kämpigt. Men det blir lite lättare när man börjar se ljuset i tunneln...

Sa jag att jag skulle ta det lugnt förresten? Det är kanske inte riktigt sant. Jag försöker hålla mig sysselsatt så gott det går. Jag tänkte att jag skulle plocka lite lingon och stöka lite i köket i veckan som kommer. Men det blir i lugn takt och med njutning.

Idag tänkte jag bjuda på chokladpudding till kvällen. Jag har ett enkelt och mycket gott recept som jag tänkte dela med mig av idag. Testa själva och njut!

3-4 portioner (6 enligt receptet, men då vill man gärna ha lite till...)

2 gelantinblad
5 dl gammaldags mjölk
1/2 dl majsstärkelse
1/2 dl rårörsocker
2 msk kakao
1 tsk vanlijsocker
100g mjölkchoklad

Vispgrädde till servering

Låt gelantinbladen ligga i kallt vatten i ca 5 min. Häll mjölken i en kastrull och vispa ner majsstärkelse, råsocker, kakao och vaniljsocker. Värm och låt sjuda under vispning tills den tjocknar lite. Rör i gelantinbladen. Bryt/hacka choklads i bitar och rör ned tills den har smält. Häll upp i lämpliga portionsskålar. Låt stå i kyl minst 2 timmar. Vispa grädden lätt och servera till.

Ha en skön söndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar