lördag 12 september 2015

Känna sig förberedd

Jag är redo. Redo för sjätte och sista säsongen av Downtown Abbey. Har utnyttjat de där  soffliggardagarna efter varje behandling till att kolla igenom alla tidigare säsonger av serien. Nu längtar jag efter den avslutande säsongen som enligt dottern ska ha premiär i oktober.

Måste säga att hösten faktiskt ÄR en ganska trevlig årstid. Man kan frossa i nyskördad frukt, bär och grönsaker. Lägga in rödbetor och gurkor, koka sylt, fylla frysen med egenplockade bär och göra äppelpaj. Sedan är det ganska mysigt att få krypa upp i soffan, tända lite ljus och titta på TV. Jag har lärt mig att gilla hösten mer och mer de senaste åren. Försöker att inte tänka på att den föregår den årstid som jag helst vill vara utan. Vintern. Hösten är en tid då man slappnar av och varvar ner. Och så leder den till julen. Jag älskar julen eftersom jag får gå all in då och göra det jag älskar att göra - stå i köket och laga mat, baka och göra praliner. Just denna höst känns lite extra välkommen. Cellgiftsbehandlingen avslutas och vi ska bygga ett nytt kök.

Behandlingen ja. Fem dagar kvar. Jag är inte redo. Känner mig fortfarande alldeles för sliten sedan förra omgången. Det finns liksom ingen kraft. Kroppen är så trött nu. Jag behöver lite fysisk ork för att återhämta mig mentalt och det har inte blivit så den här gången. Så trots att det är sista behandlingen, så känns det väldigt motigt. Det jag fruktar mest är faktiskt sprutorna. Biverkningarna  av dem är lite för tuffa. Nej, jag är inte alls redo.

Trots att kroppen inte alls vill så är jag iallafall igång. Förmiddagen har bestått av stryktvätt och de sista avsnitten av Downtown Abbey. Nu ska jag göra lunch. Efter det ska det städas av här hemma. I morgon ska det nämligen kalasas . Sonen fyller 14 år på måndag och ska firas i morgon. Så jag har verkligen inte tid att sitta här längre.

På återseende!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar