fredag 12 juni 2015

Stora planer och längtan

Det har varit lite tung stämning på bloggen ett tag. Kanske för att det är mitt sjuka jag som fått lite större utrymme just här. Därför tänker jag nu lätta upp stämningen lite och bryta av med tankar av mer ytlig karaktär.

Vi bygger ju altan. Och det blir så jäkla bra. Halva altanen är under tak. Där under ska vi bygga enkla träbänkar. Ovanpå dessa ska det läggas vita dynor. Det ska alltså bli en sitt- och liggplats. I vitt. Ja, jag vet att det är opraktiskt med vitt, men vägrar att ha mörka färger. Jag försvarar mig med att kuddfodralen är avtag- och tvättbara. Det ska också hänga en hel del vitt tyg för att kunna stänga in sig i detta icke inglasade utrymme. Och till tyget blir det "tassels".

Jag hade tittat ut lite kuddar i en färgskala i grått, en uns rosa och grönt. Såg väldigt fint och harmoniskt ut inuti mitt huvud. Jag gick vidare i planerna och började tänka växter. Jag visste att jag ville ha ett fint olivträd och lavendel. Jag surfade in på plantagens hemsida och botaniserade. Hittade bougainvilla och drömde mig bort till medelhavet. Medelhavet! Så klart ska jag ha ett medelhavstema! Och när jag fyllt på växtdelen och sprängt budgeten X 10 i tankarna så slog det mig att min färgpalett i sitthörnan så klart skulle gå i blått. Allt har nu fallit på plats. Kuddfodral i olika blå nyanser är beställda, en inköpslista till IKEA är klar och nu väntar och längtar jag tålmodigt på en tillräckligt bra dag så att jag orkar åka till plantagen och köpa mina växter och krukor. Jag vill ju åka nu... Och kanske orkar jag det lite senare idag. Kanske.

Jag lovar att visa bilder när det blir färdigt. Kanske får ni tjuvtitta innan dess...

Och det är så här livet är. Det finns svåra beslut, mycket oro, jobbiga tankar, en extrem kraftlöshet som tar plats tillsammans med drömmar, planerande och handling. Det är så jag gör. Ser till att hela tiden ha olika tankeprojekt för att leda iväg tankarna till roligare saker. Att lyssna på böcker fungerar också bra. Det är ytterligare ett sätt att förflytta sig till en behagligare tillvaro. På så sätt uppnår man någon slags balans av det goda och onda.

Och på tal om balans så tror jag att jag just idag ska återuppta min yoga efter ett par veckors ofrivilligt uppehåll.

Just idag är jag stark...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar